تنفس صبح

 

برنج هندی را با قاشق فرانسوی در لباس ترکیه ای و رفتاری انگلیسی به همراه نوشابه اسراییلی و گوشت برزیلی و دسر آمریکایی و بر سر سفره چینی کنار مبل لهستانی و تلویزیون کره ای با طعم بی بی سی می خورن...
و به آریایی بودن افتخار می کنن!! و صحبت های رهبر را در مورد اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی اسلامی - ایرانی روی زمین می گذارند...
 
چه زیبا گفت مولایم علی(ع):  " هر کس زمان یاری رهبرش خواب باشد با لگد دشمنش بیدار می شود "

 

پنج شنبه 24 ارديبهشت 1394برچسب:, :: 11:39 :: نويسنده : سحرحیدری

 

 

ثمرات ادب در زندگی
            مقدمه:
انسان دارای دو بعد جسم و روح است، که جسم با تزیینات مادی قابلیت زیباسازی دارد، اما روح تنها با اخلاق و آداب پسندیده و نیکوست که زینت می شود و حتی تأثیر چشمگیری بر آراستگی ظاهری انسان دارد، لذا لازم است تا معنای ادب و راه های دستیابی به آن تبیین گردد و نیز آثار و نتایج گوناگون و متعالی آن در زندگی فردی و اجتماعی، مادی و معنوی آدمی جهت ترغیب به تخلق به آداب الهیّه و دینیّه روشن شود.
معنای ادب
علامه طباطبايى معتقد است كه: «هر هيئت نيكوئى كه براى اعمال انسان باشد آن را ادب مى‏نامند چه در كارهاى دينى مثل آداب دعا باشد يا در كارهاى اجتماعى و عقلائى مثل آداب ملاقات دوستان، و بلكه مى‏توان گفت: ظرافت‏هاى هر كارى را ادب‏ آن كار مى‏نامند. و ادب‏ تنها در كارهاى اختيارى مصداق داشته، و هر كارى كه بتواند شكل‏هاى مختلف داشته باشد و در يك صورت متصف به ادب‏ گردد و در صورتى ديگر خير، بهترين شكل ممكن آن عمل را ادب‏ آن مى‏نامند. مثلا ادب‏ غذا خوردن در اسلام اين است كه با نام خداوند شروع و با حمد الهى پايان يابد و از پرخورى بپرهيزد». نتيجه آنكه: هر علمى كه مى‏تواند شكل‏هاى مختلف به خود بگيرد، بهترين شكل انجام آن را ادب‏ آن كار مى‏نامند. و هر گاه آن فعل با چنين صورتى انجام شود آن را مؤدبانه مى‏نامند.(طبرسی، الآداب الدینیه، ج1، ص200، ت عابدی)
برای وصول به ادب باید هم منبع و هم الگوهای آن شناخته شود:
الگوی کامل ادب
پيغمبراسلام حضرت محمّد (ص) از تمام مردم ادبش نسبت به خدا و خلق بيشتر است چنانچه خداى تعالى در شأن ایشان مي فرمايد: «إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظِيمٍ‏»(قلم/4؛ دیلمی، ارشادالقلوب، ج1ص،200، ت رضایی)
منبع ادب
روايتى از رسول خدا (ص) آمده است كه: «اين قرآن ادبستان خدا است» يعنى قرآن كتاب ادب‏ است و خداوند از مردم خواسته است كه از اين كتاب ادب‏ بياموزند.(طبرسی، الآداب الدینیه، ج1، ص200، ت عابدی)
و نیز به تبع این مطلب معلوم می شود که پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهل بیت علیهم السلام به عنوان تبیین گران قرآن و ثقل اصغر معلمان مکتب ادب قرآن اند.
ثمرات فردی و اجتماعی، مادی و معنوی ادب
1.         محفوظ ماندن از آفات و امراض ظاهری و باطنی:
اگر كسى با اذن پروردگار و حفظ ادب در محضر خداوند قرار گرفت، هرگز از لحاظ سلامتى و محفوظ ماندن از آفات و امراض ظاهرى و باطنى محروم نخواهد شد.(مصباح الشریعه، ج1، ص364)
2.         مورد تکریم و توجه الهی قرار گرفتن:
اگر كسى با اذن پروردگار و حفظ ادب در محضر خداوند قرار گرفت، ‏، هرگز از جهت مورد تكريم و توجه واقعگردیدن، محروم نخواهد شد.( پیشین)



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 24 ارديبهشت 1394برچسب:, :: 11:3 :: نويسنده : سحرحیدری

 

©شعرهای قرآنی©
 
﴿آرزو دارم روزی همه بچّه ها مفاهیم قرآنی را به بهترین شکل بیاموزند و به کار ببندند نه اینکه تنها دیدی ظاهری از قرآن داشته باشند
 


ادامه مطلب ...
چهار شنبه 16 ارديبهشت 1394برچسب:, :: 9:43 :: نويسنده : سحرحیدری

 

می دونید بلندترین ارتفاع برای سقوطمون کجاست
.
.
.
از بالای هواپیما؟! .......از قلّّه اورست؟!......... از داخل فضاپیما؟!........ن....ه ه ه
کجای کاری.....اصلاً حواست نیست ها......خوب فکر کن......
.
.
.
بلندترین ارتفاع برای سقوط ما افتادن از نظر مهدی فاطمه(ع) ست.
 
 
شنبه 5 ارديبهشت 1394برچسب:, :: 15:50 :: نويسنده : سحرحیدری

 

نوروز امسال در کنار هفت سین خود، هفت سین امیرالمؤمنین علی (ع) را نیز قرار می دهیم:
     *سلام بی جواب                                                                                                             
     *سوز دل کباب                       
     *سيلي بي حساب                                            
     *سرخی خون و صورت
    *سوختن
    *سینه شکسته
   *سقط شدن حضرت محسن(ع)

 

دو شنبه 25 اسفند 1393برچسب:, :: 11:10 :: نويسنده : سحرحیدری

 

آموزش بهره برداری صحیح از فرصت ها
زمانی که پیامبر اسلام(س) امام حسن و امام حسین علیهما السلام را برای امر قضاوت در مورد اینکه خط کدامیک از آن دو زیباتر است نزد حضرت زهرا(س) فرستاد، آن بزرگ بانوی دو عالم به جای قضاوت احساسی و عجولانه که تنها هدف آن راضی کردن فرزندان است، به تفکّر پرداخت، تا بتواند از موقعیّت ایجاد شده بهره برداری کافی جهت رشد و تعالی دو پسر دلبندش بنماید، لذا گردنبندی که در آن هفت دانه بود را بر روی سر حسنین(ع) ریخت، و امر به جمع نمودن آنها نمود تا هر یک که دانه های بیشتری جمع نماید به عنوان برنده انتخاب شود. در این هنگام جبرئیل (ع) از جانب پروردگار نازل شد که دانه هفتم باقی مانده را نیز به دو قسمت تقسیم کند تا هر دو آنها به تعداد مساوی از دانه ها بردارند*.
به نظر می رسد حضرت زهرا(س) با این کار حکیمانه، علاوه بر بیان برابری میزان زیبایی خط امام حسن و امام حسین علیهما السلام، چند نکته مهم دیگر را  نیز به دو فرزند خود آموخت:
Ø     در راه تکامل همواره باید به خداوند تکیه و امور را به او واگذار نمود.
Ø     باید از هر فرصتی جهت تعالی معنوی و تربیت نفس خود و دیگران بهره گرفت.
Ø     پیروزی و کمال انسان به مقدار سعی و تلاشش وابسته است.
Ø     در داوری میان افراد باید تابع حق و عدالت بود، نه احساسات و روابط.
Ø     عزّت و ذلّت به دست خداوند است، و او هر کس را که بخواهد عزیز یا ذلیل می نماید.
 در حقیقت حضرت زهرا(س) از فرصت بدست آمده، برای تعلیم چند وجهی فرزندان خود بهره گرفت.
 
* محمد باقر مجلسی، بحار الأنوار، ج‏45، ص 191
دو شنبه 25 اسفند 1393برچسب:, :: 11:4 :: نويسنده : سحرحیدری

 

آموزش دعا
از امام حسن (ع) نقل شده که فرمود: مادرم فاطمه (س) را شب جمعه در محراب عبادت در حال رکوع و سجود دیدم، تا صبح تنها برای مؤمنان دعا نمود، امّا برای خود از درگاه خداوند چیزی طلب نکرد، به مادرم عرض کردم: چرا فقط برای دیگران دعا نمودی؟ فرمود: "يَا بُنَيَّ! الْجَارَ ثُمَّ الدَّار"؛ همسایه سپس خانه.*
حضرت فاطمه (س) با همین جمله کوتاه، مفاهیمی ارزشمند را به فرزند خود آموخت، مفاهیمی چون: خیرخواهی برای هم کیشان، اهمیت حق خواهران و برادران دینی بر انسان، جایگاه همسایه نزد مسلمانان که پیامبر(ص) نیز بر آن تأکید فراوان داشت و در این مورد فرمود: "هميشه جبرئيل مرا درباره همسايه وصيّت و سفارش مي نمود تا اينكه گمان كردم همسايه ارث خواهد برد"** ، و پرهیز از خود بینی و خود خواهی، و همدردی با مسلمانان.
* شیخ صدوق، علل الشرائع، ج‏1، ص: 182
** شیخ صدوق، من لا يحضره الفقيه‏، ص80
 
سه شنبه 12 اسفند 1393برچسب:, :: 9:55 :: نويسنده : سحرحیدری

 

راه دستیابی به اهداف بزرگ
امیرالمؤمنین(ع) راه رسیدن به اهداف بزرگ در زندگی را در جملاتی کوتاه، اما جامع و گویا بیان فرموده است:
"فقمت بالأمر حين فشلوا و تطلّعت حين تقبّعوا و نطقت حين تعتعوا و مضيت بنور اللّه حين وقفوا. و كنت أخفضهم صوتا و أعلاهم فوتا فطرت بعنانها و استبددت برهانها، كالجبل لا تحرّكه القواصف و لا تزيله العواصف. لم يكن لأحد فيّ مهمز و لا لقائل فيّ مغمز"
1-   سستی به خود راه ندادن حتّی برای یک لحظه
2-   نگاه جامع و از افق بالا به هدف
3-   نهراسیدن از حوادث بزرگ و سختی های مسیر
4-   از دست ندادن فرصتها
5-   جار و جنجال به راه نینداختن و خود را از معرض تهمت ها و عیب جویی ها دور نگه داشتن با انجام صحیح مسئولیت ها
6-   حرکت پایدار و مستمرّ، همانند کوههای عظیم و تندبادها با تلاش و توکّل بر خداوند*
 
* با بهره گیری از کتاب پیام امام امیرالمؤمنین(ع)، آیت الله ناصر مکارم شیرازی، ذیل خطبه 37 نهج البلاغه.
یک شنبه 10 اسفند 1393برچسب:, :: 11:17 :: نويسنده : سحرحیدری

 

راهکار پیوند میان نسل ها
امیرالمؤمنین علی (ع) در دو جمله کوتاه و جامع راه حل مشکل فاصله میان نسل ها را بیان فرموده است:
1-لِيَتَأَسَّ صَغِيرُكُم بِكَبِيرِكُم؛ کوچکترها باید از بزرگترها پیروی کنند، چرا که آنها هم دوران پرشور و شرّ جوانی را پشت سر نهاده اند و هم سرد و گرم روزگار چشیده و تجربیات فراوانی دارند، لذا به خیر و شرّ روزگار و آداب و سنن اجتماعی آگاه ترند و آرامش و آراستگی اخلاقی بیشتری در آنها حاصل آمده است.
البتّه این حکمی غالبی و در عین حال استثنا پذیر است.
2-وَلْيَرْأَفْ كَبِيرُكُمْ بِصَغِيرِكُمْ؛ بزرگسالان باید نسبت به کوچکترها مهربان باشند.
بدین معنا که ضعفهای آنان را جبران کنند، تجربیات خود را به آنها منتقل نمایند، از خطاهایشان تا حدّ امکان چشم پوشی کرده و یار و پشتیبان آنان باشند.
خلاصه مطلب اینکه ایجاد پیوند و وحدت میان نسل های جدید و قدیم در گرو تبادل علوم، تجارب، عواطف و احساسات است*.
 
* با بهره گیری از کتاب پیام امام امیرالمؤمنین، آیت الله ناصر مکارم شیرازی
یک شنبه 10 اسفند 1393برچسب:, :: 10:48 :: نويسنده : سحرحیدری

 

رفتار و عملکرد ما در برابر دشمنان باید چگونه باشد
 
پاسخ این پرسش را قرآن مجید به روشنی برای ما بیان فرموده است، باید به دقّت و با بصیرت
 بنگریم که چه چیزی مورد رضایت دشمنان ماست و آنها چه چیزی را برای ما می پسندند،
آنگاه درست عکس آن عمل نماییم:
*وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَيُدْهِنُون؛ آنان همين را مى‏خواهند كه تو سازش كنى و آنها هم با تو بسازند (قلم/9)
*يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا بِطانَةً مِنْ دُونِكُمْ لا يَأْلُونَكُمْ خَبالاً وَدُّوا ما عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضاءُ مِنْ أَفْواهِهِمْ وَ ما تُخْفي‏ صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآياتِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُون؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، دوست و محرم رازى از غير خود مگيريد كه غير شما لحظه‏اى از رساندن شر، به شما نمى‏آسايند، آنها دوست مى‏دارند شما را به ستوه آورند. دشمنى درونى و باطنيشان با شما از مطاوى كلماتشان پيدا است. و آنچه در دل دارند، بسى خطرناكتر از آن است. ما آيات را برايتان بيان مى‏كنيم، اگر تعقل كنيد. (آل عمران/118)
*وَدُّوا لَوْ تَكْفُرُونَ كَما كَفَرُوا فَتَكُونُونَ سَواءً فَلا تَتَّخِذُوا مِنْهُمْ أَوْلِياءَ حَتَّى يُهاجِرُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ... ؛ آنها دوست دارند شما نيز كافر شويد هم چنان كه خودشان كافر شدند و در نتيجه مثل هم باشيد، پس زنهار كه از آنان به هيچ وجه دوست مگيريد تا آنكه در راه خدا هجرت كنند... . (نساء/89)
*إِنْ يَثْقَفُوكُمْ يَكُونُوا لَكُمْ أَعْداءً وَ يَبْسُطُوا إِلَيْكُمْ أَيْدِيَهُمْ وَ أَلْسِنَتَهُمْ بِالسُّوءِ وَ وَدُّوا لَوْ تَكْفُرُون؛ اگر كفار به شما دست پيدا كنند دشمنان شما خواهند بود و دست و زبان خود را به آزار شما دراز خواهند كرد و آرزومند آنند كه شما هم كافر شويد. (ممتحنه/2)
*وَدَّتْ طائِفَةٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ لَوْ يُضِلُّونَكُمْ وَ ما يُضِلُّونَ إِلاَّ أَنْفُسَهُمْ وَ ما يَشْعُرُون؛ طايفه‏اى از اهل كتاب خيلى دوست دارند شما را گمراه كنند ولى گمراه نمى‏كنند مگر خود را و خود نمى‏فهمند. (آل عمران/69)
*وَدَّ كَثيرٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ لَوْ يَرُدُّونَكُمْ مِنْ بَعْدِ إيمانِكُمْ كُفَّاراً حَسَداً مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ ...؛ بسيارى از اهل كتاب دوست مي دارند و آرزو مى‏كنند اى كاش مي توانستند شما را بعد از آن كه ايمان آورديد به كفر برگردانند و اين آرزو را از در حسد در دل مى‏پرورند بعد از آن كه حق براى خود آنان نيز روشن گشته است... .(بقره/109)
*... وَدَّ الَّذينَ كَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَ أَمْتِعَتِكُمْ فَيَميلُونَ عَلَيْكُمْ مَيْلَةً واحِدَةً ...؛ ...آنها كه دچار بيمارى كفرند، خيلى دوست مى‏دارند شما از اسلحه و بار و بنه خود غافل شويد و يكباره بر شما بتازند... . (نساء/102)
و قرآن با پیروانش اینگونه اتمام حجّت نموده تا هیچ گونه امیدی به
دشمنان خود نا ابد نداشته باشند:
*وَ لَنْ تَرْضى‏ عَنْكَ الْيَهُودُ وَ لاَ النَّصارى‏ حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدى‏ وَ لَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْواءَهُمْ بَعْدَ الَّذي جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ ما لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصير؛ يهود و نصارى هرگز از تو راضى نمى‏شوند مگر وقتى كه از كيش آنان پيروى كنى بگو تنها هدايت، هدايت خدا است و اگر هوى و هوسهاى آنان را پيروى كنى بعد از آن علمى كه روزيت شد، آن وقت از ناحيه خدا نه سرپرستى خواهى داشت و نه ياورى (بقره/120)
با الگوگیری از بیانات ارزشمند حجّت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی

 

شنبه 25 بهمن 1393برچسب:, :: 11:14 :: نويسنده : سحرحیدری
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تنفس صبح و آدرس tanaffosesobh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: