تنفس صبح

          چرا از ظلم خودمان حرفی نمی زنیم 

صبح جمعه است و بساط دعای ندبه پهن شده، مداح در طول دعا چند بار دعا را قطع می کند و مرثیه می خواند و مردم هم با او همنوا می شوند  و به غلیان می افتند تا اینکه به این فراز می رسد: " إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرا ثُمَّ جَعَلْتَ أَجْرَ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مَوَدَّتَهُمْ فِي كِتَابِكَ فَقُلْتَ قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرا إِلا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى وَ قُلْتَ مَا سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُمْ وَ قُلْتَ مَا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلا مَنْ شَاءَ أَنْ يَتَّخِذَ إِلَى رَبِّهِ سَبِيلا: در حق آنان فرمودى:جز اين نيست كه خدا اراده فرموده،پليدى را از شما خانواده ببرد،و شما را پاك گرداند،پاك‏كردنى شايسته،سپس پاداش محمد را در قرآنت موّدت اهل بيت او قرار دادى،و فرمودى‏ بگو من از شما براى رسالت پاداشى جز مودّت نزديكانم نمى‏خواهم،و فرمودى:آنچه به عنوان پاداش از شما خواستم،آن هم به سود شماست،و فرمودى:من از شما براى رسالت پاداشى نمى‏خواهم،جز كسى‏كه بخواهد،راهى به جانب پروردگارش بگيرد "
بعد هم مداح محترم ماجرای ظلم به اهل بیت(ع)  را به مردم یادآوری می کند و سلسله وار ماجرای آتش زدن خانه امیرالمؤمنین(ع)، بین در و دیوار ماندن سیده زنان عالمین حضرت فاطمه(س) ، شهادت غریبانه امام حسن(ع) و واقعه عاشورا را نوحه سرایی می کند، گریه و ناله و فریاد مردم هم به اوج خود می رسد...
اما من هر چه صبح جمعه ها منتظر می مانم، ماجرا به همین نقطه ختم می شود و ناتمام می ماند...
و ادامه روضه ی  مداح چنین است:
وای و واویلا...مردم...ما با امام زمانمان چطور رفتار می کنیم؛
خانه اش را آتش زده ایم؟ نه دلش را ...دلش را...
در آبش سم ریخته ایم؟ نه با گناهانمان، با ربا، با بد اخلاقی، با بی حجابی، با چشم چرانی، با رشوه، با دنیا و پول و مقام پرستی هایمان بدترین زهرها را بر جان مولایمان ریخته ایم
آیا تشنه لبش گذاشته  و ناجوانمردانه محاصره اش کرده و بر او شمشیر و سنگ و نیزه فرود آورده ایم؟ نه  با گناهانمان بر قلب مبارکش سختترین دردها، کاری ترین زخمها ،  برّنده ترین شمشیرها، بزرگترین سنگها... را فرود آورده ایم.
و ادامه این روضه را فقط قلب و وجدان هر کسی برایش می تواند بخواند و انصافاً قضاوت کند که ظلم ما کمتر از پیشینیان ما نیست...شاید هم...
می بینید انصاف و وجدان می گوید: ما هم پاداش رسالت پیامبرمان را نداده ایم و اجرش را ضایع کرده ایم
شنبه 28 بهمن 1391برچسب:, :: 10:21 :: نويسنده : سحرحیدری

 

 
عید آغاز امامت امام زمان حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجّه الشریف، عید غدیر ثانی بر شیعیان، محبّان و منتظران حضرتش
 مبارک باد
یک شنبه 1 بهمن 1391برچسب:, :: 21:22 :: نويسنده : سحرحیدری

 

أشراطُ السّاعة چيست؟
"فَهَلْ يَنْظُرُونَ إِلاَّ السَّاعَةَ أَنْ تَأْتِيَهُمْ بَغْتَةً فَقَدْ جاءَ أَشْراطُها فَأَنَّى لَهُمْ إِذا جاءَتْهُمْ ذِكْراهُم‏" (سوره مبارکه محمد/آیه18)
" اشراط" جمع" شرط" به معنى" علامت" است، و" اشراط الساعة" نشانه‏هاى نزديك شدن قيامت را مى‏گويند كه در منابع شيعه و اهل سنت در روايات بسيارى از آن بحث شده، و در قرآن مجيد تنها در همين مورد به آن اشاره شده است.
يكى از مشروحترين و جامعترين احاديث در اين زمينه حديثى است كه ابن عباس از پيغمبر گرامى اسلام (ص) در داستان حجة الوداع نقل كرده كه بسيارى از مسائل را به ما مى‏آموزد، و حاوى نكات فراوانى است، و روى همين جهت تمام آن را ذيلاً مى‏آوريم*:
ابن عباس مى‏گويد: ما با پيامبر اسلام (ص) در" حجة الوداع" بوديم (حجة الوداع آخرين حجى است كه پيامبر در سال آخر عمر خود بجا آورد) حضرت حلقه ی در خانه كعبه را گرفت و رو به ما كرده فرمود: آيا شما را از" اشراط الساعة" آگاه كنم؟ سلمان عرض كرد: آرى اى رسول خدا.                       
 فرمود: از نشانه‏هاى قيامت تضييع نماز، پيروى از شهوات، تمايل به هواپرستى، گرامى داشتن ثروتمندان، فروختن دين به دنيا است، و در اين هنگام است كه قلب مؤمن در درونش آب مى‏شود، آن چنان كه نمك در آب، از اين همه زشتيها كه مى‏بيند و توانايى بر تغيير آن ندارد.
سلمان گفت: آيا چنين امرى واقع مى‏شود اى رسول خدا.
فرمود: آرى سوگند به آن كس كه جانم به دست او است، اى سلمان! در آن زمان زمامدارانى ظالم، وزرايى فاسق، كارشناسانى ستمگر، و امنايى خائن بر مردم حكومت مى‏كنند.
" سلمان" پرسيد آيا اين امر واقع مى‏شود اى رسول خدا؟!.
فرمود: آرى سوگند به آن كس كه جانم در دست او است، اى سلمان! در آن هنگام زشتيها زيبا، و زيبائيها زشت مى‏شود، امانت به خيانتكار سپرده مى‏شود، و امانتدار خيانت مى‏كند، دروغگو را تصديق مى‏كنند و راستگو را تكذيب!


ادامه مطلب ...
سه شنبه 14 آذر 1391برچسب:, :: 21:5 :: نويسنده : سحرحیدری

 

حجیت دعای ندبه
       مسأله دوم:
محال است اين دعا منسوب به امامان باشد زيرا خود امام زمان (ع) كه معنا ندارد اين دعا را در فراق خود و براي خود بخواند در حالي كه خودش جاي خود را نيز مي داند و در زمان ساير ائمه (ع) هم كه امام زمان (عج) متولد نشده تا غايب باشد و اين دعا براي او خوانده شود.
        بررسي مسأله :
© اگر ادعيه گاه مناجاتي صرف و گاه توسلي و دستور العملي است و اگر صدور ادعيه " توسلي " – توسل به اهل بيت (ع) – صرفا جنبه ي " تعليمي  داشته و اين شيعيان اند كه بايد "قاري" آن باشند و نه امامان معصوم (ع) ، و اگر دعاي ندبه از جمله ادعيه توسلي است كه آن حضرات معصومين (ع) شيعيان را امر به خواندن آن در اعياد چهارگانه كرده و دستورالعملي است ، پس بايد افشاي آن از طرف حضرات معصومين (ع) را صرفا براي تعليم نوع ، نحوه و ميزان برد بيان به شيعيان پنداشت و نه از قرائت خود آنان از براي خودشان تا شبهه ي فوق زمينه اي براي طرح داشته باشد.
© بنا بر قول سرير صيرفي (راوي دعا) امام صادق (ع) در فراق حضرت مهدي (عج) براي خود چنين فرمود : " سيدي غيبتك نفت رقادي و ضيقت علي مهادي و ابتزت مني راحة فؤادي ، سيدي غيبتك اوصلت مصابي بفجايع الابد و فقدالواحد بعد الواحد يفني الجمع و العدد" که عباد بن محمد مدائني با شنيدن این دعای عجيب از آن حضرت از مخاطب دعا سؤال نمود، و پاسخ شنید :" دعوت لنورآل محمد و سابقهم و المنتقم بامر الله من اعدائهم، يعني براي نور آل محمد و سابق ايشان و انتقام گيرنده بامر خدا از دشمنانشان دعا كردم "، پس بيان دعاي ندبه از سوي آن حضرت (ع) براي شيعيان نه تنها امكان پذير بلكه ضروري است، زيرا كه امام (ع) معلم بشر است.
© اگر مقام حضرت مهدي(عج) پس از مقام حسين بن علي (ع) تعريف شده است و اگر تفوق در مقام ، مخاطبيت آور است، پس حضرت مهدي (عج) مي تواند مخاطب ساير اهل بيت(ع) نيز باشد، چنانكه در بيان حضرت صادق (ع) از تعبير " سيدي" نسبت به امام زمان (عج) فراوان استفاده شده است.
شنبه 4 شهريور 1391برچسب:, :: 9:29 :: نويسنده : سحرحیدری

 

حجيت دعاي ندبه (1)
مسأله اول :
محتوای دعای ندبه به دلیل مخاطب بودن اهل بیت (ع) در تأمین حوائج، مطابق با شرک و کفر است، زیرا که خواست هر گونه حاجتی از غیر خداوند شرک و کفر می باشد.
نقد و بررسی مسأله :
1 – مجموعه فرازهای دعای ندبه چنین است :
فراز اول: حمد و ثنای باری تعالی ( سطر 1تا 28 مفاتیح الجنان )
فراز دوم : اقرار به رسالت پیامبر (ص) و پذیرش ولایت امیر المؤمنین علی (ع) ( سطر 29تا 40)
فراز سوم : اقاریر پیرامون مقامات اهل بیت (ع) و اظهار تأسف از فقدان و غیبت حضرت بقیة الله الاعظم.(سطر41تا100)
فراز چهارم : تقاضا از خداوند ( اللهم انت کشاف الکرب و البلوی)
پس در هیچ یک از فرازها و جملات آنتقاضای حاجت از اهل بیت (ع) نشده تا دعای ندبه را مطابق با شرک و کفر کند.
2 – تقاضای استقلالی از اهل بیت (ع)آن هم به نحوی که آنان نافذالامر استقلالی در اسباب باشند شرک است و نه تقاضای طریقی – که همان معنای درست توسل و شفاعت است – یا سببیت طرقی و مأذون ، آن چه که در ادعیه شیعه وجود دارد صرفا تقاضای طریقی حواحج و سببیت طریقی و اذنی ائمه(ع) در امور است و نه تقاضای استقلالی . و لو همین تقاضا و سببیت طریقی اذنی نیز در دعای ندبه وجود ندارد.
3- آن چه که در دعای ندبه وجود دارد اظهار علاقه ندبه ای و مجازی از هجران و فقدان نسبت به غائبی است که حاضر تلقی می شود ، بنابراین غرض خطاب حقیقی نبوده و صرفا بداعی اظهار تأسف و اندوه و یا بداعی معانی دیگر انجام می گیرد که یقینا به خاطر فصاحت بیانی از مصادیق بیانات کفر آمیز و شرک آلود نیست.
رابعا : اگر در آيه شريفه " ولو انهم اذ ظلموا انفسهم جا‍ؤك فاستغفروا الله و استغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابا رحيما " به صراحت وساطت طريقي و سببيت اذني پذيرفته شده است و اگر توبه فرزندان يعقوب در درگاه ربوبي " يا ابانا استغفر لنا ذنوبنا انا كنا خاطئين " از طريق پدرشان تعريف شده بود ، و اگر وساطت عيسي (ع) در انزال غذا براي حواريون و يا شفاي مريضان و يا زنده كردن مردگان از مصاديق وساطت طريقي و سببيت اذني است و اگر مقام ائمه (ع) همانند ابراهيم خليل (ع) ، به يقين برتر از تمامي انبياء گذشته است ، پس چرا آنان اين نوع از وساطت طريقي و سببيت اذني را دارا نباشند ؟

 

دو شنبه 18 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 11:13 :: نويسنده : سحرحیدری

صفحه قبل 1 صفحه بعد

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تنفس صبح و آدرس tanaffosesobh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: