مقاله
تنفس صبح

 

ثمرات فردی و اجتماعی، مادی و معنوی ادب
1.         محفوظ ماندن از آفات و امراض ظاهری و باطنی:
اگر كسى با اذن پروردگار و حفظ ادب در محضر خداوند قرار گرفت، هرگز از لحاظ سلامتى و محفوظ ماندن از آفات و امراض ظاهرى و باطنى محروم نخواهد شد.(مصباح الشریعه، ج1، ص364)
2.         مورد تکریم و توجه الهی قرار گرفتن:
اگر كسى با اذن پروردگار و حفظ ادب در محضر خداوند قرار گرفت، ‏، هرگز از جهت مورد تكريم و توجه واقعگردیدن، محروم نخواهد شد.( پیشین)
3.         به دست آوردن ثروت دانش:
 در صورتی که انسان رعایت آداب نماید می تواند به ثروت دانش دست یابد:
امير المؤمنين عليه السلام مي فرمود:" اى دانشجو همانا دانش امتيازات بسيارى دارد (اگر بانسان كاملى تشبيه شود) سرش تواضع است، چشمش بى‏رشكى، گوشش فهميدن، زبانش راست گفتن حافظه‏اش كنجكاوى، دلش حسن نيت، خردش شناختن اشياء و امور، دستش رحمت، پايش ديدار علما همتش سلامت، حكمتش پرهيزكارى، قرارگاهش رستگارى، جلودارش عافيت، مركبش وفا، اسلحه‏اش نرم زبانى، شمشيرش رضا، كمانش مدارا، لشكرش گفتگوى با علماء، ثروتش ادب‏، پس اندازش دورى از گناه، توشه‏اش نيكى، آشاميدنيش سازگارى، رهبرش هدايت، رفيقش دوستى نيكان".(کلینی، اصول کافی،ج1،ص60)
4.         به دست آوردن شرف:
 
امام باقر(ع) می فرماید:"اى مردم هيچ گنجى سودمندتر از دانش نيست، و هيچ عزتى برتر از بردبارى نيست، و هيچ حسبى بهتر از ادب‏ نيست".(کلینی،روضه کافی، ج1، ص193، ت محلاتی)
امام علی ( ع) نیز در گفتاری مشابه می فرمایند:" اى مردمان، شرفى برتر از اسلام، و كرمى عزيزتر از تقوى و قلعه‏اى محكمتر از پارسائى، و شفيعى موفّقتر از توبه، و گنجى سودبخش‏تر از علم، و عزّتى بالاتر از حلم، و شرف خاندانى رفيعتر از أدب‏، و رنجى پست‏تر از غضب، و جمالى زيباتر از عقل، و هيچ نوع زشتى زشت‏تر از دروغ، و حافظى حفظكننده‏تر از خاموشى، و لباسى برازنده‏تر از سلامت، و غائبى و دورى نزديكتر از مرگ نيست".(ابن بابویه،من لا یحضره الفقیه،ج6، ص357)
5.         یاریگرفتن از ادب به هنگام مرگ:
امام صادق (ع) فرمود:" اگر دو روز هم از عمرت باقى مانده باشد يكى از آن دو روز را به ادب آموزى بپرداز تا از آن براى روز مرگت يارى ستانى". عرض شد:چگونه يارى ستانم؟ فرمود:" آنچه به جا مى‏گذارى خوب مى‏پرورى و استوارش مى‏كنى".( کلینی،روضه کافی،ج1، ص193، ت آژیر)
6.         افروختن و روشن ساختن قلب:
 امام علی(ع)در نامه ای به فرزندشان  امام حسن(ع)فرمودند:" با ادب‏ دل را بيفروز، چنان كه آتش را با هيزم مى‏افروزى".(ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ج1، ص127)
7.         برجای گذاشتن بهترین میراث برای آیندگان:
امام علی(ع)در سفارش خود به امام حسین(ع) بیان داشتند:" ادب‏ بهترين ميراث است".( پیشین، ص139)
8.         همنشینی با اهل بیت علیهم السلام:
امیرالمؤمنین علی (ع) فرمود:" كميل! (علم و ادب‏ را) جز از ما نگير تا از ما باشى (بر در خانه گمراهانى كه نام عالم بر خود نهاده و راه از چاه نمى‏شناسند مرو)".(پیشین، ص261)
9.         برخورداری از جامه های کهنگی ناپذیر:
امام علی(ع)فرمودند:" ادب‏ جامه‏اى كهنه ناشدنى است".(پیشین، ص313)
10.     بزرگی یافتن:
اصبغ بن نباته گويد امام يكم (ع) مكرر مي فرمود: "ادب‏ داشتن بزرگى است".(ابن بابویه، الخصال، ج2،ص 278)
11.     به جا آوردن حقوق فرزندان:
در سفارش پيامبر(ص) به امیر المؤمنین(ع)چنین آمده است:" اى على! حقّ فرزند بر پدرش، اين است كه اسم و ادب‏ او را نيكو گرداند، و او را در جايگاهى نيكو قرار دهد". (ابن بابویه،گزیده من لا یحضره الفقیه،ج2، ص106)
12.     یاری رساندن به عقل و تقویت آن و تجربه اندوزی:
أمير المؤمنين (ع) در وصيّت به پسرش محمّد بن حنفيّه فرمود:"یا بُنَيَّ إِيَّاكَ ...‏أَذْكِ بِالْأَدَبِ‏ قَلْبَكَ كَمَا تُذْكَى النَّارُ بِالْحَطَبِ‏ فَنِعْمَ الْعَوْنُ‏ الْأَدَبُ لِلنَّحِيزَةِ وَ التَّجَارِبُ لِذِي اللُّبِّ: فرزند عزيزم، ... دل خود را بوسيله ادب‏ بر افروز، همان گونه كه آتش را بوسيله هيزم بر افروزى، زيرا أدب‏بهترین یاور است برای عقل  و تجربه است برای خردمندان".(ابن بابویه،من لا یحضره الفقیه،ج4، ص384-385)
13.     دستیابی به مقام های بلند در دنیا و آخرت و بهشت:
حقيقت ادب‏ جمع كردن خصلتهاى ستوده و دورى از صفات زشت است و به وسيله آن انسان به مقامهاى بلند در دنيا و آخرت مى‏رسد و به بهشت مى‏رود.( دیلمی، ارشادالقلوب، ج1ص429،ت سلگی)
همچنین حضرت جواد عليه السّلام ‏فرمود:" هر وقت دو نفر در يك جا اجتماع كنند، آن كس كه ادبش بيشتر است، نزد خدابرتراست".(پیشین،ص428 )
14.     محافظت از انسان در کودکی و رسانیدن وجود انسان به عظمت و مقام:
نقل است كه خليل‏ بن احمد به فرزندش گفت: فرزندم ادب‏ بياموز تا تو را در كودكى نگهدارد و در بزرگى به مقام و عظمت برساند.(پیشین، ص435)
15.     بهره مندی دیگران از وجود انسان مؤدب:
 امام صادق عليه السّلام فرمود:" پنج خصلت اگر در كسى نباشد از او بهره برده نشود، راوى گويد:
پرسيدم: آنها چيست قربانت گردم؟ فرمود: دين و عقل و ادب‏ و آزادمنشى و خوش خلقى".(طبرسی، مشکاةالانوار، ج1، ص525، ت محمدی و هوشمند)
16.     به دست آوردن سیادت و سروری:
حکیمی به پسرش چنین وصیت کرد:
 اى پسرك من بر تو باد نه خصلت تا سيادت پيدا كنى در ميان مردم و آن نه خصلت علم است و ادب‏ و فقه و امانت و وقار و احتياط در كارها و حيا و حلم و كرم‏(کراجکی، نزهة النواظر، ج1، ص99)
17.     زیبا و نیکو ساختن عقل:
امام علی(ع) : "ادب‏ صورت خرد است و خرد خود را هر چه خواهى با رعايت ادب‏ زيبا ساز".(کراجکی، گنجینه معارف شیعه، ج1، ص239)
18.     توفیق خدمت پسندیده نسبت به پروردگار و در نتیجه قرب به درگاه الهی:
امير المؤمنين على (ع) فرموده است:" اى مؤمن! اين دانش و فرهنگ ارزش جان تو است. در فرا گرفتن آن بكوش كه هر چه علم و فرهنگ تو افزوده شود بر ارج و منزلت تو افزوده مى‏شود و همانا به يارى دانش است كه به خداوندت رهنمون مى‏شوى و به يارى فرهنگ و ادب‏ مى‏توانى خدمت خدايت را پسنديده انجام دهى و در اثر آن بنده سزاوار دوستى و قرب به خدا مى‏شود. پند و اندرز را بپذير تا از عذاب رهايى يابى".(فتال نیشابوری، روضةالواعظین، ج1، ص35)
19.     برخورداری انسان از بهترین زیورها:
از امير مؤمنان على عليه السلام نقل شده كه فرمودند: «بهترين زيور براى انسان ادب‏ است».(طبرسی، الآداب الدینیه، ج1، ص199، ت عابدی)
و نیز در جای دیگر می فرماید:"ادب‏ لباسهاى زينت‏بخش تازه است‏".(مجلسی، مواعظ امامان علیهم السلام، ج1،ص37)
20.     رشد فهم و ثمر بخشی ذهن:
از امير مؤمنان على عليه السلام نقل شده كه فرمودند : «ادب‏ باعث رشد فهم و ثمر دادن ذهن است».( طبرسی، مشکاةالانوار، ج1، ص525، ت عطاردی)
21.     لذت بردن از زندگی:
 امام صادق (ع) فرمود: "هر كس پنج چيز در او نباشد از زندگى لذت نخواهد برد. عقل، دين، ادب‏، آزادى و حسن خلق".(پیشین، ج8، ص232)
22.     به ارمغان آوردن سربلندی برای انسان:
ابن نباته گويد: امير المؤمنين (ع) فرمود: "ادب‏ آدمى را سربلند مى‏كند".(مجلسی، ایمان و کفر، ج1، ص509)
       امیر المؤمنین(ع) چند ثمره دیگر برای صاحبان ادب برشمرده است که عبارتند از:بی نیازی مادی و زندگی راحت، دارا بودن دوست و همراه در سفر و حضر، به دست آوردن دوست واقعی، افزونی خرد، ازدیاد زیرکی قلب(بصیرت)، بهره مندی از فضل و برتری و جوانمردی، برخورداری از تکیه گاهی محکم برای عقل، برخورداری از رهبری که به سوی صفات پسندیده و اخلاق نیکو هدایت می کند:
قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (ع) لِوَلَدِهِ الْحَسَنِ(ع)‏:" يَا بُنَيَّ أَحْرِزْ حَظَّكَ مِنَ الْأَدَبِ‏ وَ فَرِّغْ لَهُ قَلْبَكَ فَإِنَّهُ أَعْظَمُ مِنْ أَنْ يُخَالِطَهُ دَنَسٌ وَ اعْلَمْ أَنَّكَ إِذَا افْتَقَرْتَ عِشْتَ بِهِ وَ إِنْ تَغَرَّبْتَ كَانَ لَكَ كَالصَّاحِبِ الَّذِي لَا وَحْشَةَ مَعَهُ يَا بُنَيَّ الْأَدَبُ لِقَاحُ الْعَقْلِ‏ وَ ذَكَاءُ الْقَلْبِ وَ عُنْوَانُ الْفَضْلِ‏و اعلم أنه لا مروة لأحد بماله و لا حاله بل الأدب عماد الرجل و ترجمان عقله و دليله على مكارم الأخلاق و ما الإنسان لو لا الأدب إلا بهيمة مهملة".(دیلمی، ارشادالقلوب، ج1ص160)
منابع
1.      قرآن مجید
2.      ابن بابويه، محمد بن على،ترجمه: كمره اى، محمد باقر، الخصال ، تهران: كتابچى، 1377ش
3.      ---، صفا خواه، محمد حسين، گلچين صدوق (گزيده من لا يحضره الفقيه) ، تهران: فيض كاشانى، 1376ش
4.      ---،ترجمه: غفارى، محمد جواد، من لا يحضره الفقيه ، صدر،تهران:صدوق، 1367ش.
5.      ---، من لا يحضره الفقيه ، قم: دفتر انتشارات اسلامى، 1413 ق
6.      ابن شعبه، حسن بن على،ترجمه:  جنتى، احمد، تحف العقول ، تهران: مؤسسه امير كبير، 1382ش
7.      ديلمى، حسن بن محمد، إرشاد القلوب إلى الصواب، قم: الشريف الرضي، 1412ق.
8.      ---،ترجمه: سلگى نهاوندى، على، إرشاد القلوب ، قم: ناصر، 1376ش.
9.      ---،ترجمه: رضايى، سيد عبد الحسين، إرشاد القلوب ،  تهران: اسلاميه، 1377ش
10. طبرسی ، علی بن حسن،ترجمه: محمدى، عبد الله و هوشمند، مهدى، مشكاة الأنوار ، قم: دار الثقلين، 1379ش
11. طبرسی، فضل بن حسن، ، احمد، الآداب الدينية للخزانة المعينية ،ترجمه: عابدى ، قم: زائر، 1380 ش
12. طبرسی ، علی بن حسن، ترجمه: عطاردى قوچانى، عزيز الله، مشكاة الأنوار ، تهران:عطارد، 1374ش
13. كراجكى، محمد بن على ،ترجمه: قمى، عباس، نزهة النواظر (ترجمه معدن الجواهر) ، تهران: اسلاميه، بى تا
14. ---،ترجمه: كمره اى، محمد باقر، گنجينه معارف شيعه إماميه ( ترجمه كتاب كنز الفوائد و التعجب)، تهران: چاپخانه فردوسى،بى تا
15. كلينى، محمد بن يعقوب ،ترجمه: مصطفوى، سيد جواد، أصول الكافي ، تهران: علميه اسلاميه ، 1369 ش
16. --- ،ترجمه: رسولى محلاتى، هاشم، الروضة من الكافي ، تهران: علميه اسلاميه، 1364 ش
17. --- ، ترجمه: آژير، حميدرضا، بهشت كافى( ترجمه روضه كافى) ، قم: سرور، 1381ش
18. فتال نيشابورى، محمد بن احمد ،ترجمه: مهدوى دامغانى، محمود، روضة الواعظين ، تهران: نشر نی، 1366 ش
19. مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى،ترجمه:خسروى، موسى، مواعظ امامان عليهم السلام ( ترجمه جلد 75 بحار الأنوار)، تهران: اسلاميه، 1364ش.
20. ---، ايمان و كفر ( ترجمه كتاب الإيمان و الكفر بحار الأنوار)ترجمه عطاردى ، تهران: عطارد، چاپ: اول، 1378
21. منسوب به جعفر بن محمد عليه السلام، امام ششم ، ترجمه: مصطفوى، حسن، مصباح الشريعة و مفتاح الحقيقة ، تهران: انجمن اسلامى حكمت و فلسفه ايران،1360ش

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پنج شنبه 24 ارديبهشت 1394برچسب:, :: 11:3 :: نويسنده : سحرحیدری

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تنفس صبح و آدرس tanaffosesobh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: