ظهور
تنفس صبح

 

حجيت دعاي ندبه (1)
مسأله اول :
محتوای دعای ندبه به دلیل مخاطب بودن اهل بیت (ع) در تأمین حوائج، مطابق با شرک و کفر است، زیرا که خواست هر گونه حاجتی از غیر خداوند شرک و کفر می باشد.
نقد و بررسی مسأله :
1 – مجموعه فرازهای دعای ندبه چنین است :
فراز اول: حمد و ثنای باری تعالی ( سطر 1تا 28 مفاتیح الجنان )
فراز دوم : اقرار به رسالت پیامبر (ص) و پذیرش ولایت امیر المؤمنین علی (ع) ( سطر 29تا 40)
فراز سوم : اقاریر پیرامون مقامات اهل بیت (ع) و اظهار تأسف از فقدان و غیبت حضرت بقیة الله الاعظم.(سطر41تا100)
فراز چهارم : تقاضا از خداوند ( اللهم انت کشاف الکرب و البلوی)
پس در هیچ یک از فرازها و جملات آنتقاضای حاجت از اهل بیت (ع) نشده تا دعای ندبه را مطابق با شرک و کفر کند.
2 – تقاضای استقلالی از اهل بیت (ع)آن هم به نحوی که آنان نافذالامر استقلالی در اسباب باشند شرک است و نه تقاضای طریقی – که همان معنای درست توسل و شفاعت است – یا سببیت طرقی و مأذون ، آن چه که در ادعیه شیعه وجود دارد صرفا تقاضای طریقی حواحج و سببیت طریقی و اذنی ائمه(ع) در امور است و نه تقاضای استقلالی . و لو همین تقاضا و سببیت طریقی اذنی نیز در دعای ندبه وجود ندارد.
3- آن چه که در دعای ندبه وجود دارد اظهار علاقه ندبه ای و مجازی از هجران و فقدان نسبت به غائبی است که حاضر تلقی می شود ، بنابراین غرض خطاب حقیقی نبوده و صرفا بداعی اظهار تأسف و اندوه و یا بداعی معانی دیگر انجام می گیرد که یقینا به خاطر فصاحت بیانی از مصادیق بیانات کفر آمیز و شرک آلود نیست.
رابعا : اگر در آيه شريفه " ولو انهم اذ ظلموا انفسهم جا‍ؤك فاستغفروا الله و استغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابا رحيما " به صراحت وساطت طريقي و سببيت اذني پذيرفته شده است و اگر توبه فرزندان يعقوب در درگاه ربوبي " يا ابانا استغفر لنا ذنوبنا انا كنا خاطئين " از طريق پدرشان تعريف شده بود ، و اگر وساطت عيسي (ع) در انزال غذا براي حواريون و يا شفاي مريضان و يا زنده كردن مردگان از مصاديق وساطت طريقي و سببيت اذني است و اگر مقام ائمه (ع) همانند ابراهيم خليل (ع) ، به يقين برتر از تمامي انبياء گذشته است ، پس چرا آنان اين نوع از وساطت طريقي و سببيت اذني را دارا نباشند ؟

 



نظرات شما عزیزان:

زینب
ساعت12:16---18 ارديبهشت 1391
سحر جان وبلاگ قشنگی داری و مطالب آموزنده ای هم روش گذاشتی. اما من فکر میکنم اگه سبک روزنویس داشته باشه و از ادبیات وبلاگی استفاده کنی وبلاگت بیشتر میتونه تاثیر گذار بشه. چون الان اینقدر مطالب جذاب و خوندنی توی اینترنت هست که اگه بخوای از این ادبیات آموزشی و رسمی استفاده کنی نمیتونی مخاطب خاصی پیدا کنی

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





دو شنبه 18 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 11:13 :: نويسنده : سحرحیدری

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تنفس صبح و آدرس tanaffosesobh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: