ظهور
تنفس صبح

 

" سلمان" سؤال مى‏كند: آيا چنين چيزى واقع مى‏شود اى رسول خدا؟! فرمود: آرى سوگند به كسى كه جانم در دست او است، اى سلمان! در آن روز حكومت به دست زنان، و مشورت با بردگان خواهد بود، كودكان بر منابر مى‏نشينند، و دروغ، ظرافت، و زكات، غرامت، و بيت المال، غنيمت محسوب مى‏شود!
مردم به پدر و مادر بدى مى‏كنند، و به دوستانشان نيكى، و ستاره دنباله‏دار در آسمان ظاهر مى‏شود.
سلمان گفت: آيا اين امر واقع مى‏شود اى رسول خدا؟! فرمود: آرى سوگند به كسى كه جانم به دست او است، اى سلمان! در آن زمان زن با شوهرش شريك تجارت مى‏شود (و هر دو تمام تلاش خود را در بيرون خانه و براى ثروت‏اندوزى به كار مى‏گيرند) باران كم، و صاحبان كرم خسيس، و تهى‏دستان حقير شمرده مى‏شوند. در آن هنگام بازارها به يكديگر نزديك مى‏گردد، يكى مى‏گويد چيزى نفروختم، و ديگرى مى‏گويد سودى نبردم، و همه زبان به شكايت و مذمت پروردگار مى‏گشايند!
" سلمان" گفت: آيا اين امر واقع مى‏شود اى رسول خدا؟!
فرمود: آرى سوگند به كسى كه جانم در دست اوست، اى سلمان! در آن زمان اقوامى به حكومت مى‏رسند كه اگر مردم سخن بگويند آنها را مى‏كشند، و اگر سكوت كنند همه چيزشان را مباح مى‏شمرند، اموال آنها را غارت مى‏كنند و احترامشان را پايمال و خونهايشان را مى‏ريزند، و دلها را پر از عداوت و وحشت مى‏كنند، و همه مردم را ترسان و خائف و مرعوب مى‏بينى!
" سلمان" عرض كرد: آيا اين امر واقع مى‏شود اى رسول خدا؟!.
فرمود آرى، قسم به آن كسى كه جانم به دست او است، اى سلمان! در آن هنگام چيزى از مشرق چيزى از مغرب مى‏آورند (قوانينى از شرق و قوانينى از غرب) و امت من متلون مى‏گردد! واى در آن روز بر ضعفاى امت از آنها، و واى بر آنها از عذاب الهى، نه بر صغير رحم مى‏كنند، نه احترام به كبير مى‏گذارند، و نه گنهكارى را مى‏بخشند، بدنهايشان همچون آدميان است اما قلوبشان قلوب شياطين!
" سلمان" گفت: آيا اين امر واقع مى‏شود اى رسول خدا ؟!
فرمود: آرى قسم به آن كس كه جانم در دست او است، اى سلمان! در آن زمان مردان به مردان قناعت مى‏كنند، و زنان به زنان، و بر سر پسران به رقابت برمى‏خيزند همانگونه كه براى دختران در خانواده‏هايشان! مردان، خود را شبيه زنان و زنان خود را شبيه مردان مى‏كنند، و زنان بر زين سوار مى‏شوند (و به خودنمايى مى‏پردازند) بر آنها لعنت خدا باد!
" سلمان" عرض كرد: آيا اين امر واقع مى‏شود اى رسول خدا ؟!
فرمود: آرى سوگند به كسى كه جانم در دست او است، اى سلمان! در آن زمان به تزيين مساجد مى‏پردازند، آن چنان كه معابد يهود و نصارا را تزيين مى‏كنند، قرآنها را مى‏آرايند (بى‏آنكه به محتواى آن عمل كنند) مناره‏هاى مساجد طولانى، و صفوف نمازگزاران فراوان، اما دلها نسبت به يكديگر دشمن و زبانها مختلف است!
" سلمان" گفت: آيا اين امر واقع مى‏شود اى رسول خدا؟!.
فرمود: آرى سوگند به كسى كه جانم در دست او است، اى سلمان! در آن هنگام پسران امت مرا با طلا تزيين مى‏كنند، و لباسهاى ابريشمين حرير و ديباج مى‏پوشند، و از پوستهاى پلنگ براى خود لباس تهيه مى‏كنند!
" سلمان" عرض كرد: آيا اين امر واقع شدنى است اى رسول خدا؟!
فرمود: آرى سوگند به كسى كه جانم به دست او است، اى سلمان! در آن هنگام زنا آشكار مى‏گردد، معاملات با غيبت و رشوه انجام مى‏گيرد، دين را فرو مى‏نهند و دنيا را برمى‏دارند.
" سلمان" گفت: آيا اين امرى شدنى است اى رسول اللَّه ؟!
فرمود: آرى سوگند به كسى كه جانم به دست او است، اى سلمان! در آن هنگام طلاق فزونى مى‏گيرد، و حدى براى خدا اجرا نمى‏شود، اما با اين حال به خدا ضرر نمى‏زنند (خودشان زيان مى‏بينند).
" سلمان" عرض كرد: آيا اين امرى شدنى است اى رسول خدا؟!
فرمود: آرى، سوگند به كسى كه جانم به دست او است، اى سلمان! در آن هنگام زنان خواننده، و آلات لهو و نوازندگى آشكار مى‏شود، و اشرار امتم به دنبال آن مى‏روند.
" سلمان" گفت: آيا اين شدنى است اى رسول خدا؟! فرمود آرى سوگند به كسى كه جانم به دست او است، اى سلمان! در آن هنگام اغنياى امتم براى تفريح به حج مى‏روند، و طبقه متوسط براى تجارت، و فقراى آنها براى ريا و تظاهر! در آن زمان اقوامى پيدا مى‏شوند كه قرآن را براى غير خدا فرا مى‏گيرند، و با آن همچون آلات لهو رفتار مى‏كنند، و اقوامى روى كار مى‏آيند كه براى غير خدا علم دين فرا مى‏گيرند، فرزندان نامشروع فراوان مى‏شود، و قرآن را به صورت غنا مى‏خوانند، و براى دنيا بر يكديگر سبقت مى‏گيرند.
سلمان عرض كرد: آيا اين امر واقع مى‏شود اى رسول خدا؟!
فرمود: آرى، سوگند به كسى كه جانم به دست او است، اى سلمان! اين در زمانى است كه پرده‏هاى حرمت دريده مى‏شود، گناه فراوان، بدان بر نيكان مسلط مى‏گردند، دروغ زياد مى‏شود، لجاجت آشكار، و فقر فزونى مى‏گيرد، و مردم با انواع لباسها بر يكديگر فخر مى‏فروشند، بارانهاى بى‏موقع مى‏بارد، قمار و آلات موسيقى را جالب مى‏شمرند، و امر به معروف و نهى از منكر را زشت مى‏دانند.
به گونه‏اى كه مؤمن در آن زمان از همه امت خوارتر است قاريان قرآن و عبادت كنندگان پيوسته به يكديگر بدگويى مى‏كنند، و آنها را در ملكوت آسمانها افرادى پليد و آلوده مى‏خوانند.
" سلمان" عرض كرد: آيا اين امر واقع مى‏شود اى رسول خدا ؟!
فرمود: آرى، سوگند به كسى كه جانم در دست او است، اى سلمان! در آن هنگام ثروتمند رحمى بر فقير نمى‏كند، تا آنجا كه نيازمندى در ميان جمعيت به پا مى‏خيزد و اظهار حاجت مى‏كند، و هيچكس چيزى در دست او نمى‏نهد!
" سلمان" گفت: آيا اين امر شدنى است اى رسول خدا؟!
فرمود: آرى سوگند به كسى كه جانم به دست او است، اى سلمان! در آن هنگام" رويبضة" سخن مى‏گويد!
سلمان عرض كرد: پدر و مادرم فدايت باد اى رسول خدا!" رويبضة"  چيست؟
فرمود: كسى در باره محروم سخن مى‏گويد كه هرگز سخن نمى‏گفت (و كسى اظهار نظر مى‏كند كه مجال اظهار نظر به او نمى‏دادند).
در اين هنگام طولى نمى‏كشد كه فريادى از زمين برمى‏خيزد، آن چنان كه هر گروهى خيال مى‏كنند اين فرياد در منطقه آنها است.
باز مدتى كه خدا مى‏خواهد به همان حال مى‏مانند، سپس در اين مدت زمين را مى‏شكافند و زمين پاره‏هاى دل خود را بيرون مى‏افكند، فرمود منظورم طلا و نقره است، سپس به ستونهاى مسجد با دست مباركش اشاره كرد و گفت: همانند اينها! و در آن روز ديگر طلا و نقره‏اى به درد نمى‏خورد (و فرمان الهى فرا مى‏رسد) اين است معنى سخن پروردگار" فَقَدْ جاءَ أَشْراطُها" **
 
  * تفسیر نمونه/جلد21/ص455
 ** تفسيرنور الثقلين/جلد5/صفحه35؛ تفسیر نمونه/جلد21/ص456-459                      

 


نظرات شما عزیزان:

نگار
ساعت18:00---15 آذر 1391
سلام . چه خبر؟ از مطالبتون استفاده کردم.
پاسخ:سلام اگر همچنان دانشجو هستید روزتان مبارک


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





سه شنبه 14 آذر 1391برچسب:, :: 21:5 :: نويسنده : سحرحیدری

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تنفس صبح و آدرس tanaffosesobh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: