ظهور
تنفس صبح

 

حجیت دعای ندبه
       مسأله دوم:
محال است اين دعا منسوب به امامان باشد زيرا خود امام زمان (ع) كه معنا ندارد اين دعا را در فراق خود و براي خود بخواند در حالي كه خودش جاي خود را نيز مي داند و در زمان ساير ائمه (ع) هم كه امام زمان (عج) متولد نشده تا غايب باشد و اين دعا براي او خوانده شود.
        بررسي مسأله :
© اگر ادعيه گاه مناجاتي صرف و گاه توسلي و دستور العملي است و اگر صدور ادعيه " توسلي " – توسل به اهل بيت (ع) – صرفا جنبه ي " تعليمي  داشته و اين شيعيان اند كه بايد "قاري" آن باشند و نه امامان معصوم (ع) ، و اگر دعاي ندبه از جمله ادعيه توسلي است كه آن حضرات معصومين (ع) شيعيان را امر به خواندن آن در اعياد چهارگانه كرده و دستورالعملي است ، پس بايد افشاي آن از طرف حضرات معصومين (ع) را صرفا براي تعليم نوع ، نحوه و ميزان برد بيان به شيعيان پنداشت و نه از قرائت خود آنان از براي خودشان تا شبهه ي فوق زمينه اي براي طرح داشته باشد.
© بنا بر قول سرير صيرفي (راوي دعا) امام صادق (ع) در فراق حضرت مهدي (عج) براي خود چنين فرمود : " سيدي غيبتك نفت رقادي و ضيقت علي مهادي و ابتزت مني راحة فؤادي ، سيدي غيبتك اوصلت مصابي بفجايع الابد و فقدالواحد بعد الواحد يفني الجمع و العدد" که عباد بن محمد مدائني با شنيدن این دعای عجيب از آن حضرت از مخاطب دعا سؤال نمود، و پاسخ شنید :" دعوت لنورآل محمد و سابقهم و المنتقم بامر الله من اعدائهم، يعني براي نور آل محمد و سابق ايشان و انتقام گيرنده بامر خدا از دشمنانشان دعا كردم "، پس بيان دعاي ندبه از سوي آن حضرت (ع) براي شيعيان نه تنها امكان پذير بلكه ضروري است، زيرا كه امام (ع) معلم بشر است.
© اگر مقام حضرت مهدي(عج) پس از مقام حسين بن علي (ع) تعريف شده است و اگر تفوق در مقام ، مخاطبيت آور است، پس حضرت مهدي (عج) مي تواند مخاطب ساير اهل بيت(ع) نيز باشد، چنانكه در بيان حضرت صادق (ع) از تعبير " سيدي" نسبت به امام زمان (عج) فراوان استفاده شده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





شنبه 4 شهريور 1391برچسب:, :: 9:29 :: نويسنده : سحرحیدری

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تنفس صبح و آدرس tanaffosesobh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: