تنفس صبح

یکی از دوستان همکار در وزارت آموزش و پرورش تعریف می کرد یکبار که از مأموریتی بر می گشتم

–چون نزدیک اذان ظهر بود- به راننده گفتم به دلیل اینکه داریم از نزدیک منزلمان عبور می کنیممن ناهار را به منزل می روم و بعد از آن به وزارتخانه می آیم.

وقتی وارد کوچه شدم با کمال تعجب دیدم جمعی در وسط کوچه به نماز جماعت ایستاده اند.

از دیدن این صحنه خیلی متعجب شدم و منتظر ماندم تا نماز تمام شود و راهم را به سوی منزل ادامه دهم. بعد از نماز وقتی نمازگزاران برخاستند بر تعجبم افزوده شد چون یکدفعه نگاهم به نگاه مهربان و صمیمی آقای رجائی که جلو آن عده به نماز ایستاده بود افتاد.

حال و احوالی کردیم و پرسیدم:" آقای رجائی جریان چیست؟"

پاسخ داد:" هیچی. من از این کوچه رد می شدم که دیدم دارند اذان می گویند، بلافاصله در گوشه ای به نماز ایستادم و اینها هم به تدریج به من اقتدا کردند".

 

بر گرفته از کتاب: خلاصه خوبی ها، غلامعلی رجایی

 

پنج شنبه 11 ارديبهشت 1393برچسب:, :: 14:42 :: نويسنده : سحرحیدری

 

اوج حیا و عفت

 

هنگامی که عبدالله بن ام مکتوم نابینا، بر در خانه پیامبر صلی الله علیه و آله قرار گرفت و اجازه ورود خواست، حضرت فاطمه سلام الله علیها خود را پوشانید، پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله دلیل این کار را از دخترش جویا شد، حضرت فاطمه سلام الله علیها در پاسخ پدر فرمود:

" يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنْ لَمْ يراني [يَرَنِي] فَأَنَا أَرَاهُ وَ هُوَ يَشَمُّ الرِّيحَ"؛ ایرسول خدا او مرا نمی بیند اما من او را می بینم و او بوی مرا استشمام می کند. (محمد باقر مجلسى، بحار الأنوار، ج43، ص91)

این جمله حضرت(س) بیانگر چند نکته مهم است:

* حضرت زهرا سلام الله علیها نسبت به تأثیر گذاری پوشش بر نحوه گفتار و رفتار آگاهی کامل داشت.

* حضرت زهرا سلام الله علیها متوجه این مسأله بود که معمولاً افراد نابینا در سایر حواس خود قوی تر از دیگرانند و حتی می توانند با قوه ی شنوایی و بویایی خود، از نحوه ی حرکت و راه رفتن یک زن دریابند که او تا چه حد خود را پوشانده است.

 

بنابر این نحوه گفتار و رفتار حضرت فاطمه سلام الله علیها در مقابل آن مرد نابینا نه تنها بی معنا نیست بلکه در خود مفاهیم و معارفی ژرف دارد که انسان را معترف به مصداق و مظهر کامل حیا و عفت بودن آن حضرت می نماید.

 

سه شنبه 2 فروردين 1393برچسب:, :: 10:32 :: نويسنده : سحرحیدری

ثمره قرض به خدا

همه ی عمر را صرف پرورش جسم کردن و در فکر رشد و برگ دهی درخت تن بودن، موجب خزان و برگ ریزان جان و مرگ روح است.

تن چو با برگ است روز و شب از آن     

شاخ جان در برگ ريز است و خزان

برگ تن بى برگى جان است زود  

اين ببايد كاستن آن را فزود(مثنوی/ د5/ب144- 145)

اما آنها که نوای جسم را در راه خدا به کار می گیرند، صدقه می دهند و به خدا قرض نیکو می پردازند، در عوض برگ تن، خداوند در دل و جان آنها چمن و سرسبزی می رویاند، چرا که عاقبت"أَقْرَضْتُمُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً " را خداوند، "لأُكَفرَنَّ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ لَأُدْخِلَنَّكُمْ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهار"(مائده/12) وعده داده است.

یعنی قرض به خدا سبب زدودن گناهان از جان و پاداش است، خداوند به جای گذشتن از برگ تن، هم آلودگی ها را از روح می زداید و هم جان را زیبا و متنعم می سازد.

أقْرِضُوا اللَّه قرض ده زين برگِ تن  

تا برويد در عوض در دل چمن(مثنوی/د5/ب146)

ثمره زدودن سرگین از جسم، و تهی کردن مشک تن از پلیدیهای دنیوی و نشاندن گوهر بندگی به جای آن، تطهیر جسم و جان است.

"يُنَزِّلُ عَلَيْكُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً لِيُطَهِّرَكُمْ بِه وَ يُذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّيْطانِ وَ لِيَرْبِطَ عَلى قُلُوبِكُمْ وَ يُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدام؛ آبى از آسمان برايتان فرستاد، تا شما را با آن پاك كند و پليدى شيطان را از شما دور سازد و دلهايتان را محكم، و گامها را با آن استوار دارد". (انفال/11)

تن ز سرگين خويش چون خالى كند    

پُر ز مُشك و دُرِّ اجلالى كند

زين پليدى بدهد و پاكى برد              

از يُطَهِّرْكُمْ تن او بر خورد(مثنوی/ د5/ب148-149)

چهار شنبه 14 اسفند 1392برچسب:, :: 10:58 :: نويسنده : سحرحیدری

 

اصول امیدبخشی

در جریان بروز جنگ قادسیه که میان مسلمانان و لشکر روم پیش آمد، عمربن خطاب آماده حضور در میدان نبرد شد، امّا از آنجا که در کار خود در مانده بود به امیر المؤمنین علی (ع) مراجعه نمود و مشورت طلبید.

حضرت علی (ع) در مشاوره ای ناصحانه و مشفقانه برای دلگرمی، امید بخشی و تقویت روحیه خلیفه دوم سخنانی را ایراد فرمود که بر مبنای سه اصل قرار داشت، این سه اصل می تواند جهت ترغیب افراد نا امید و دچار ضعف روحیه در تمام عرصه های مهم به کار گرفته شود، هرچند مولی علی (ع) آن را متعالی ترین حالت و در امر جهاد به کار بست.

 

اصول ترغیبی و امید بخشی حضرت علی (ع) عبارتند از:

اصل اوّل- بیان چشم انداز روشن و آینده ثمر بخش کار

امام (ع) با بیان دو وعده مهم الهی به مسلمانان قطعیت پیروزی را اعلام نمود:

"وَقَدْ تَوَكَّلَ اللَّهُ لِاهْلِ هذَا الدِّينِ بإعْزَازِ الْحَوْزَةِ، وَسَتْرِ الْعَوْرَة"*

وعده یکم؛ خداوند با بر عهده گرفتن وکالت مسلمانان عزّت و سربلندی آنان را تضمین نموده است.

وعده دوّم؛ خداوند نقاط ضعف و آسیب پذیر مسلمانان را می پوشاند و از دریده شدن پرده حرمت آنها جلوگیری می نماید.

این وعده در قرآن مجید چنین آمده است:" هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون؛ او كسى است كه رسولش را با هدايت و آيين حق فرستاد، تا آن را بر همه آيينها غالب گرداند، هر چند مشركان كراهت داشته باشند"(توبه/33)

اصل دوّم- ارائه الگویی کامل و نمونه ای از پیشینه موفق آن کار

در این بخش امام (ع) شاهدی تاریخی از نصرت الهی ارائه می نماید:

"وَالَّذِي نَصَرَهُمْ، وَهُمْ قَلِيلٌ لَايَنْتَصِرُونَ، وَمَنَعَهُمْ وَهُمْ قَلِيلٌ لَايَمْتَنِعُون"*

خداوندی که در سالهای نخستین اسلام و اندک بودن مسلمین آنها را یاری نمود، بدیهی است که در زمان قدرت و کثرت نفرات نیز یاور آنان خواهد بود.

اصل سوّم- معرفی حامی و تکیه گاه کار

حضرت علی (ع) خداوند را نقطه اتّکای اسلام و مسلمین دانسته و با وصفی اساسی مشتمل بر نفی و اثبات او را می شناساند:

"حَيٌّ لَا يَمُوت"*

خداوند زنده ی جاوید و زوال ناپذیر است، لذا قدرت او بی انتها و اعتماد به او کاری رواست.

هر قدرتی غیر از خدا به دلیل زوال پذیری عاقبت دچار ضعف و سستی می گردد، امّا خداوند وجودی افول ناپذیر است، بنابراین تدبیر، اراده، قدرت، و عزّت بخشی او نیز جاودانه است و متضمن قطعیّت ظفرمندی اسلام و مسلمین.

در حقیقت جاودانگی وجود ربّانی پروردگار سرچشمه بی کران تمام آن چیزهایی است که یک تکیه گاه محکم و معتمد باید داشته باشد.

 

*نهج البلاغه / خطبه 134

با بهره گیری از شرح نهج البلاغه پیام امام امیرالمؤمنین(ع) وشرح ابن میثم بحرانی

سه شنبه 13 اسفند 1392برچسب:, :: 10:41 :: نويسنده : سحرحیدری

خداوندا!هیچ گاه:

         خود را فقیر تر از زمانی که گناه می کنم نمی بینم

        و هیچ گاه:

         خود را ثروتمندتر از زمانی که گوش به فرمانت هستم نمی دانم.

یک شنبه 13 بهمن 1392برچسب:, :: 10:52 :: نويسنده : سحرحیدری

هشدار مهم سیاسی- اقتصادی

پروتکل شماره 4 یهود صهیونیسم:

افزایش روز افزون رقابت به منظور پیش افتادن در زندگی از سویی و نابسامانی های اقتصادی از سوی دیگر، مردم را سرخورده و افسرده می کند و نفرت آنها نسبت به مقامهای عالی رتبه اداری، مذهبی و سیاسی اوج می گیرد، طلا به عنوان وسیله ای برای ارضای نیازهای مادی مردم مورد توجه واقع می شود، ظرفیت مردم به مرز انفجار می رسد و برای قیام آماده می شوند. قیام مردم برای کسب ثروت است نه اشاعه ی خوبی ها، زیرا این قیام از نفرت منبعث می شود. به بیان دیگر، نفرت طبقه محروم جامعه از طبقه ممتاز، موجب قیام می گردد. قشرهای پایین جوامع غیر یهودی در پی رهنمودهای ما علیه طبقه ممتاز به پا می خیزند و سرانجام  با حریفانمان یعنی علمای غیر یهودی بر سر قدرت به نبرد می پردازیم.

یک شنبه 30 آذر 1392برچسب:, :: 17:30 :: نويسنده : سحرحیدری

عفاف و حجاب

زینب کبری(س) و خاندان امام حسین(ع) برای زنان الگوی گوهر ناب حجاب اند، چراکه در عین مشارکت در حماسه ای عظیم و ادای رسالت حساس و خطیر، متانت و عفاف را هم مراعات کردند.

امام حسین(ع) به خواهران و دخترش فاطمه توصیه فرمود که اگر کشته شدم گریبان چاک نزنید، صورت مخراشید و سخنان ناروا و نکوهیده مگویید.

در آخرین ساعات، وقتی امام صدای گریه بلند دخترانش را شنید، عباس و علی اکبر(ع) را فرستاد تا آنها را به صبر و آرامش دعوت نمایند.

پس از کشته شدن امام حسین(ع) وقتی گذر عمر سعد نزد زنان و دختران افتاد بر سرش فریاد زدند و گریستند و از او خواستند که آنچه از آنان غارت شده را بازگردانند تا خود را بپوشانند.

شب عاشورا امام حسین(ع) در گفتگو با خانواده اش آنها را به حجاب و عفاف و خویشتن داری توصیه نمود.

روز عاشورا وقتی زینب(س) بی طاقت شد و به صورت خود زد، امام به او فرمود:"آرام باش و زبان شماتت این گروه را نسبت به ما دراز مکن".

ام کلثوم(س) به مأمور بردن اسیران گفت:" وقتی مارا وارد دمشق می کنید از دری وارد کنید که تماشاچی کمتری داشته باشد. و از آنها در خواست کرد تا سرهای شهدا را از کجاوه های اهل بیت فاصله دهند تا نگاه مردم به آنها باشد و حرم رسول الله را تماشا نکنند.

از اعتراض های شدید زینب کبری (س) به یزید این بود که:" ای یزید! آیا عدالت است که همسران و کنیزان خود را در حرمسرا پوشیده نگاه داشته ای و دختران پیامبر را به صورت اسیر شهر به شهر می گردانی، حجابشان را هتک کرده و چهره هایشان را در معرض دید همگان قرار داده ای که دور و نزدیک به صورت آنها نگاه می کنند؟!"

منبع: پیام های عاشورا، جواد محدّثی

یک شنبه 30 آذر 1392برچسب:, :: 10:26 :: نويسنده : سحرحیدری

هشدار مهم سیاسی

پروتکل شماره 13 یهود صهیونیسم:

برای مشغول نمودن مردم ، هر روز مشکلات جدیدی برای آنها به وجود می آوریم تا آنها اصلاً فرصتی برای مذاکره در مورد مسائل سیاسی نداشته باشند.

همه روزه صفحات روزنامه ها و مجله ها را از مسابقات فوتبال ، والیبال، بسکتبال، کشتی و ... پر خواهیم کرد تا بدین وسیله ذهن ملتها فقط در تفکر و نظر دهی در مورد این مسابقات باشد.

 

 

یک شنبه 20 آذر 1392برچسب:, :: 10:23 :: نويسنده : سحرحیدری

جهاد با نفس

در صحنه عاشورا، کسانی حضور داشتند که اهل جهاد با نفس بودندو هیچ هوا و هوسی در انگیزه آنها دخیل نبود:

عمرو بن قرظه انصاری، در جبهه امام حسین(ع) بود و برادرش علی بن قرظه در سپاه عمربن سعداما هرگز محبت نسبت به برادر مانع حمایت او از امام(ع) نشد و دلیرانه مبارزه کرد و به شهادت رسید.

محمد بن بشر حضرمی در سپاه امام بود و فرزندش در مرز ری اسیر شده بود. امام(ع) به او رخصت داد تا برای آزادسازی فرزندش کربلا را ترک کند اما علاقه به فرزند موجب نشد تا از وفاداریش به امام حسین(ع) کاسته شود.

نافع بن هلال نامزد داشت و وقتی می خواست به میدان رود همسرش دست به دامن او شد، همین کافی بود تا انگیزه جهادش سلب شود اما علی رغم سفارش امام به ترجیح شادمان نمودن همسر بر جهاد، گفت:" ای پسر پیامبر! اگر امروز شما را یاری نکنم، فردا جواب پیامبر را چه بدهم؟"

عبدالله بن مسلم بن عقیل، در روز عاشورا به میدان رفت، در حالی که امام(ع) به او فرمود:" شهادت پدرت برای خانواده شما کافی است"، اما گفت:" به خدا سوگند من از آنها نیستم که دنیا را بر آخرت برگزینم".

عباس بن علی(ع)، وقتی لب تشنه وارد شریعه فرات شد، دست به زیر آب برد اما آب را بر روی آب ریخت، ننوشید و تشنه بیرون آمد.

منبع: پیام های عاشورا، جواد محدّثی
یک شنبه 10 آذر 1392برچسب:, :: 18:20 :: نويسنده : سحرحیدری

هشدار مهم اقتصادی

پروتکل شماره 6 یهود صهیونیسم:

برای آنکه بتوانیم صنعت غیر یهودیان را به کلی نابود کنیم، علاوه بر انحصار طلبی، تجمل پرستی را نیز رایج می کنیم و نیازهای کاذب مردم را افزایش می دهیم.

بهای ارزاق عمومی را بالا می بریم و گناه این گرانی را به گردن کاهش فرآورده های کشاورزی و دامی می اندازیم، میزان تولید را کاهش می دهیم، همزمان اعتیاد و هرج و مرج طلبی و کم کاری را میان کارگرها رواج می دهیم و به مدد شیوه های گوناگون، صحنه زمین را از وجود متخصصان و تحصیل کرده ها ی غیر یهودی پاک می کنیم تا میزان تولید کاهش یابد و صنعت غیر یهودیان نابود گردد.

یک شنبه 30 آبان 1392برچسب:, :: 18:16 :: نويسنده : سحرحیدری
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تنفس صبح و آدرس tanaffosesobh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: